اساسنامه

                                                            بسمه تعالی

« اساسنامه انجمن صنفی کارگری  روابط‌ عمومی استان تهران

فصل یکم – کلیات

ماده ۱ – موضوع :

به استناد ماده ۱۳۱ قانون کار جمهوری اسلامی ایران ودر اجرای آیین‌نامه انجمن‌های صنفی و کانون های مربوط و به منظور حفظ حقوق و منافع مشروع و قانونی و بهبود وضع اقتصادی کارگران که خود متضمن حفظ منافع جامعه نیز باشد ؛ انجمن صنفی  کارگری روابط‌ عمومی استان تهران تشکیل می گردد.

ماده۲ –  نام ، حوزه فعالیت و اقامتگاه قانونی انجمن صنفی :

نام –  انجمن صنفی کارگری روابط‌ عمومی استان تهران که در این اساسنامه به اختصار «انجمن صنفی » نامیده می‌شود .

حوزه فعالیت انجمن صنفی: حوزه جغرافیایی استان تهران و محل استقرار دفتر مرکزی آن دراستان تهران شهرستان تهران به آدرس تهران- خیابان شریعتی – بالاتر از تقاطع شهید مطهری –  کوچه مینوی  (سعدی) – پلاک ۱۶ – طبقه ۱ – واحد ۱ – کد پستی : ۱۶۳۹۶۴۸۵۱۳  می باشد. ارتباط الکترونیکی با انجمن از طریق پست الکترونیکی info@pr-a.ir و سایت رسمی pr-a.ir  خواهد بود.

تبصره – هیأت مدیره می‌تواند هر زمان که ایجاب نماید ، نشانی انجمن صنفی را در محدوده حوزه فعالیت خود تغییر داده و مراتب را همزمان با اطلاع به اعضا –  از طریقی که به تصویب مجمع عمومی رسیده باشد- بطور کتبی به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی  نیز منعکس نماید .

ماده ۳- وظایف و اختیارات انجمن صنفی :

۱- کوشش در جهت استیفای حقوق و خواستهای مشروع و قانونی اعضا از طریق ایجاد زمینه‌های مساعد به منظور نیل به اهداف انجمن.

۲- برنامه ریزی و پی گیری در ارتقای سطح مهارت کارگران عضو

۳- تلاش برای آموزش فرهنگی و اجتماعی اعضا به منظور ارتقای سطح آگاهی های لازم در شناخت و تامین حقوق اعضا

۴- تلاش در بررسی و تحقیق در خصوص مشکلات ، نارسایی های اقتصادی ، مهارتی ، افزایش بهره وری و ارایه پیشنهادات به اعضا ، مدیران و مسوولان مربوط .

۵- جمع آوری اطلاعات ، بررسی و تحقیق درباره مشکلات، شناخت نیازها و اولویتها.

۶- دریافت ورودیه، حق عضویت و کمک های مالی داوطلبانه اعضا.

۷- همکاری در جهت تأسیس، تقویت و گسترش شرکتهای تعاونی و صندوق قرض الحسنه مربوط به وظایف انجمن صنفی و تلاش جهت تامین امکانات رفاهی اعضا با رعایت مقررات مربوط.

۸- همکاری با وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی در جهت شناخت بهتر مشکلات کارگری و اجرای قانون کار.

۹- حمایت و دفاع از حقوق و منافع صنفی و حرفه‌ای اعضا از طریق ارایه پیشنهاد و جلب پشتیبانی مراجع و سازمانهای دولتی و ملی.

۱۰- خرید، فروش و تملک اموال منقول و غیرمنقول انجمن صنفی به نام و به حساب انجمن صنفی مشروط بر آنکه به قصد تجارت و جلب نفع نباشد.

۱۱- شرکت در مذاکرات حرفه ای با سایر سازمانهای کارگری ذیربط مشمول قانون و انعقاد پیمانهای دسته جمعی با سازمانهای کارفرمایی .

۱۲- پیوستن به انجمن‌های صنفی همگن به منظور تشکیل یا عضویت در کانون با رعایت مقررات قانونی.

۱۳- فعالیت مشترک با کانون انجمن های صنفی مربوط در حدود قوانین و مقررات کشور.

۱۴- همکاری با سایر تشکل‌های صنفی مربوط و انجام سایر وظایف و اختیاراتی که به موجب مقررات قانونی بر عهده انجمن های صنفی قرار داده شده یا خواهد شد.

 

 

ماده ۴- وظایف اختصاصی انجمن صنفی :

۱-  پیگیری ارتقا امور اجتماعی، اقتصادی و معیشتی، رفاهی و فرهنگی اعضا

۲-  برگزاری رویدادهای مشترک علمی، پژوهشی و صنفی با تشکل‌ها و انجمن‌های تخصصی مرتبط داخلی و یا بین‌المللی و صدور گواهینامه معتبر علمی‌، پژوهشی و کارگاهی

۳-  توسعه ساختار و ارتقا جایگاه روابط‌عمومی در شهرستان‌های زیر مجموعه حوزه فعالیت انجمن

۴-  برگزاری رویدادها و دوره‌های ملی، منطقه‌ای و استانی در راستای امور آموزشی، پژوهشی و ارتباطات اجتماعی

۵- ارائه‌ی فهرست حقوق، دستمزد و جبران خدمات تخصصی کارکنان حوزه ارتباطات‌، روابط‌عمومی، محتوا و رسانه به‌صورت سالیانه به کلیه مراجع ذی‌ربط

۶- ایجاد پروفایل، صدور گواهی، صدور کارت و شناسنامه حرفه‌ای کتبی و مجازی و سطح‌بندی درجه تخصصی اعضا بر اساس فعالیت‌های پژوهشی، تجربه محور، مؤثر و عملیاتی

۷- برگزاری دوره‌های آموزشی عمومی، اختصاصی و خصوصی و ایجاد مرکز آموزش مهارتی و تخصصی

۸- ارائه‌ی امور مشاوره و خدمات ارتباطات اجتماعی‌، رسانه و روابط‌عمومی به نهادها، دستگاه‌ها، تشکل‌ها، شرکت‌ها و نهادهای دولتی، حاکمیتی و خصوصی با مشارکت اعضا

۹- انجام تحقیقات لازم و ارائه نظر مشورتی و حقوقی در خصوص تهیه‌ی لایحه‌ها و طرح‌های مربوط به قوانین کار و تأمین اجتماعی و مسائل رفاهی و حقوقی قانونی و نظام رتبه‌بندی  فعالان عرصه‌ی ارتباطات و روابط‌عمومی به مراجع ذی‌صلاح

۱۰- قبول مسئولیت و همکاری با وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای رسمی در انجام وظایف و تکالیفی که این دستگاه به انجمن‌های صنفی محول می‌کند و ارائه‌ی مشورت‌های ارجاعی

۱۱- ارتباط با تشکل‌های صنفی و تخصصی مرتبط در داخل یا خارج از کشور در چارچوب فعالیت‌های صنفی و قوانین و مقررات کشور

۱۲- ایجاد باشگاه فرهنگی و ورزشی برای اعضا در چارچوب قوانین و مقررات جاری کشور و پس از اخذ مجوز از مراجع ذی‌صلاح

۱۳- ایجاد کمیته‌های صنفی و تخصصی و منطقه‌ای برای رسیدگی به امور مختلف اعضا

۱۴- انتشار و تأسیس انواع رسانه (مکتوب، برخط،  تلویزیونی، رادیویی، تصویری و صوتی) برای انجمن پس از کسب مجوز از مراجع ذی‌صلاح

۱۵- برگزاری نمایشگاه، جشنواره، همایش، مسابقه، جشن، گردهمایی و رویدادهای حضوری و مجازی مختلف در حوزه‌های تخصصی موضوع فعالیت انجمن

۱۶- میزبانی، همکاری‌، برگزاری تور، ایجاد کنسرسیوم مشترک با مراکز ارتباطات اجتماعی و روابط‌عمومی خارجی

۱۷- راه‌اندازی فروشگاه حضوری و برخط عرضه محصولات رسانه‌ای، رمز ارزها ، فرهنگی‌، خدماتی، دیجیتال و… پس از اخذ مجوزهای مربوطه

۱۸- تأسیس مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای، آموزشگاه تخصصی و آزاد، دانشگاه، مرکز آموزش، پژوهشگاه، اندیشکده و … مرتبط با موضوع فعالیت انجمن

تبصره‌: در خصوص اجرای بندهایی که مستلزم اخذ مجوز از مراجع ذی‌صلاح باشد، انجمن اقدامات لازم را برای کسب مجوز انجام خواهد داد.

 

فصل دوم

شرایط عضویت، تعلیق، سلب عضویت و منابع مالی انجمن صنفی

ماده ۵ – شرایط عضویت :

کلیه کارگران واجد شرایط زیر می‌توانند به عضویت این انجمن صنفی درآیند :

۱- تابعیت ایران

۲- شاغل در حرفه روابط‌عمومی و ارتباطات اجتماعی در حوزه فعالیت انجمن صنفی با ارایه مدارک شناسایی معتبرشامل:

مدارک معتبر اداری (قرارداد کار و یا فیش حقوقی و یا لیست بیمه تامین اجتماعی) مبنی بر انجام مسئولیت در حیطه‌های حرفه “روابط‌عمومی” (تولید محتوا، گرافیک، هنری، تصویر، خبر، ارتباط با رسانه، برندینگ، مسئولیت اجتماعی سازمانی، ارتباطات بازاریابی یا مارکام، ارتباطات سازمانی، تبلیغات، امور بین‌الملل و سایر حرف و فعالیت‌های مرتبط) حداقل به‌مدت ۱ سال

۳- نداشتن محکومیت کیفری مؤثر در محرومیت از حقوق اجتماعی.

۴- قبول و تعهد اجرای مقررات این اساسنامه و تصمیمات و مصوبات قانونی ارکان انجمن.

۵- پرداخت ورودیه وهمچنین پرداخت حق عضویت به طور مرتب.

تبصره ۱- کلیه واجدان شرایط می‌توانند آزادانه عضویت انجمن صنفی را بپذیرند و هیچ کس را نمی‌توان به قبول عضویت در انجمن صنفی مجبور یا از قبول عضویت آن منع نمود.

تبصره ۲- شکایت در خصوص عدم پذیرش عضویت متقاضیان به دلیل  عدم احراز شرایط عضویت توسط هیات مدیره در اولین جلسه مجمع عمومی مطرح می شود و تصمیمات مجمع در این زمینه قطعی است.

تبصره ۳ – در صورتی که هر یک از اعضا شرایط عضویت انجمن صنفی را از دست دهد ؛ از عضویت در انجمن صنفی مستعفی شناخته می شود ، لیکن ملزم به انجام تعهدات قبلی است .

تبصره ۴ – درخواست عضویت اعضا در “کارگروه بررسی درخواست عضویت” هیئت‌مدیره متشکل از “دبیر انجمن”، “نایب رییس انجمن” و “خزانه دار انجمن” بررسی و صحت سنجی می‌شود و پس از تصویب در اولین جلسه هیئت‌مدیره و طی فرایند اداری و پرداخت حق ورودی و حق عضویت سالانه نهایی می‌گردد.

تبصره ۵ – عضویت غیر اصلی (افتخاری) در انجمن برای بهره مندی از خدمات دو سویه و مشارکت و همکاری صنفی با دبیرخانه انجمن، برای تمامی علاقه‌مندان به حوزه روابط‌عمومی و ارتباطات اجتماعی بدون “‌حق رأی در مجمع‌ عمومی و عضویت در هیئت‌مدیره و بازرسی” مقدور است. علاقه‌مندان با طی شدن فرآیند رسمی مشابه دیگر اعضای اصلی می‌توانند به عضویت غیر اصلی انجمن در بیایند و میزان بهره مندی ایشان از خدمات انجمن با مصوبه هیات مدیره مشخص می شود.

ماده ۶ – موارد تعلیق یا محرومیت از عضویت انجمن صنفی :

۱- عدم پرداخت به موقع حق عضویت تعیین شده با توجه به ماده ۹ این اساسنامه (با اعلام مسوولان مالی انجمن صنفی).

۲- عدم رعایت مفاد این اساسنامه و توصیه‌ها و تصمیمات قانونی هریک از ارکان انجمن صنفی ( با اعلام هیأت مدیره انجمن).

۳- از دست دادن شرایط مندرج در ماده ۵ این اساسنامه.

۴- آرای قطعی صادره از سوی مراجع قضایی کشور ( مبنی بر محرومیت از حقوق اجتماعی)

تبصره – در موارد بندهای ۱ و ۲، عضویت شخـص مورد نظـر تا تشکیل مجمع عمومی به حالت تعلیق درآید وتا رفـع تعلیـق ، درمجمـع عمومی حق رای نخواهـد داشت.

ماده ۷- منابع مالی انجمن صنفی :

الف – ورودیه برای هر عضوبه مبلغ ۵.۰۰۰.۰۰۰ ریال که فقط برای یک باردریافت می‌گردد و مبلغ آن در مجمع موسس تعیین و در مقاطع بعد توسط هیئت‌مدیره قابل‌تغییر و افزایش خواهد بود .

ب – حق عضویت ماهیانه/سالیانه به مبلغ ۵.۰۰۰.۰۰۰ ریال که مبلغ آن در مجمع موسس تعیین و در مقاطع بعد توسط هیئت‌مدیره قابل‌تغییر و افزایش خواهد بود.

ج – کمک‌های مالی داوطلبانه اعضا یا نهادهای دیگر در حد توانایی به اختیار کمک دهنده.

تبصره ۱- قبول و دریافت کمک‌های مالی از سایر اشخاص حقیقی و حقوقی غیر عضو و سایر درآمدهای قانونی (نظیر ارائه خدمات، مشاوره‌، آموزش و…) به‌گونه‌ای که انجمن را دارای ماهیت انتفاعی نکند منعی ندارد.

تبصره ۲- انجمن صنفی دارای حداقل ۳ دفتر با عنوانهای دفتر عضویت و دفتر امورمالی و دفتر صورتجلسات هیات مدیره  می‌باشد.

ماده ۸- کلیه اعضا باید باتوجه به ماده۷ حق عضویت خود را مرتباً به خزانه‌دار پرداخت و یا به حساب بانکی که انجمن صنفی تعیین و اعلام می‌کند به‌صورت برخط یا حضوری واریز و رسید بانکی را به خزانه‌دار ( به‌صورت برخط یا حضوری ) تسلیم نمایند.

تبصره ۱- دریافت و جمع‌آوری حق عضویت و سایر منابع مالی باید به موجب قبض‌های چاپی شماره‌دار باشد و به امضای رییس هیأت مدیره و خزانه دار انجمن صنفی برسد.

تبصره ۲- مبالغی که به عنوان ورودیه و حق عضویت دریافت می‌شود؛ قابل استرداد نیست.

تبصره ۳- هیأت مدیره نمی‌تواند منابع مالی انجمن صنفی را خارج از حدود مقرر در این اساسنامه به مصرف برساند .

ماده ۹- چنانچه هر یک از اعضا حداکثر ظرف مدت ۱ماه  بعد از موعد مقرر از پرداخت حق عضویت خودداری نماید ، از طرف دبیرخانه به وی اخطار رسمی (از طریق پیامک و ایمیل) داده می‌شود . چنانچه از تاریخ اخطار، حداکثر ظرف یک ماه  بدون عذر موجه اقدام به پرداخت حق عضویت عقب افتاده ننماید ، با تصویب هیات مدیره، عضویت شخص مذکور در انجمن صنفی، به حالت تعلیق در می آید . اخراج یا قبول مجدد عضویت آنان از اختیارات مجمع عمومی عادی می‌باشد .

تبصره – تشخیص موجه بودن عذر اعضای مورد نظر با هیأت مدیره خواهد بود .

فصل سوم

ارکان انجمن صنفی

ماده ۱۰- ارکان انجمن صنفی عبارت است از :

۱- مجمع عمومی

۲- هیأت مدیره

۳- بازرس یا بازرسان

الف – مجمع عمومی ، حدود وظایف و اختیارات آن :

ماده ۱۱ – مجمع عمومی که عالی‌ترین رکن انجمن صنفی است، از اجتماع اعضا به دو صورت عادی و فوق العاده با هماهنگی و نظارت وزارت تعاون کار ورفاه اجتماعی تشکیل می گردد.

تبصره ۱ – برای تشکیل مجامع عمومی عادی و فوق العاده، هیأت مدیره موظف است، نسبت به دعوت اعضاء  از طریق روزنامه کثیرالانتشار مصوب مجمع‌ عمومی عادی و سامانه ثنا (ارسال اظهارنامه) و سایت رسمی انجمن‌ و ایمیل و پیامک که در آن، روز، ساعت، مکان تشکیل و دستورجلسه به طور روشن قید شده باشد، اقدام نماید. بدیهی است، از تاریخ دعوت اعضا تا تشکیل مجمع عمومی و همچنین بین دو مرحله مجمع عمومی ، باید حداقل ۲۰ روز فاصله باشد و حداکثر این فاصله نباید از ۴۵ روز تجاوز نماید .

تبصره۲ – دعوت مجامع عمومی به تصویب هیات مدیره خواهد بود و در صورت استنکاف هیات مدیره، بازرس یا بازرسان می توانند راساً نسبت به دعوت مجمع عمومی اقدام نمایند . همچنین در صورت خودداری بازرس یا بازرسان ، حداقل یک چهارم اعضا می توانند مجمع عمومی را دعوت نمایند .

تبصره ۳– دعوت کنندگان مجامع عمومی عادی یا فوق العاده ، مکلفند موضوع و تاریخ و مکان تشکیل مجامع عمومی را حداقل ۲۰ روز قبل از تشکیل، طی دعوتنامه کتبی به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی  اعلام نمایند.

تبصره ۴ – اخذ رای در جلسات مجامع عمومی علنی است مگر در مورد انتخاب هیات مدیره ، هیات داوری و بازرسان و سایر مواردی که مجمع تصویب نماید ، به طور کتبی و مخفی به عمل خواهد آمد .

تبصره ۵ – هر یک از اعضای مجمع‌ عمومی می‌تواند یکی دیگر از اعضا را به‌طور کتبی به وکالت از طرف خود به مجمع‌ عمومی معرفی نماید و هر عضو می‌تواند وکالت فقط سه نفر از اعضای مجمع‌ عمومی را عهده‌دار شود. حدود اختیارات مجاز وکیل در این تبصره، وکالت در حضور و اعمال حق رأی خواهد بود.

ماده ۱۲- مجمع عمومی عادی هر سال یک بار با حضور دست کم نصف به علاوه یک اعضا رسمیت می یابد و چنانچه مجمع عمومی بار اول به نصاب لازم نرسد؛ برای بار دوم به همان ترتیب دعوت و با حضور حداقل یک سوم اعضا رسمیت خواهد یافت .

تبصره ۱ – مجمع عمومی عادی در مواقع ضروری بنا به تشخیص ودعوت هیأت مدیره یا بازرسان یا یک چهارم اعضا به طور فوق العاده تشکیل می گردد. این مجمع نیز دارای همان وظایف و اختیارات مجمع عمومی عادی می باشد و ترتیب دعوت و تجدید دعوت و نصاب آن نیز، همانند مجمع عمومی عادی خواهد بود .

تبصره ۲- تصمیمات مجامع عمومی عادی در کلیه مراحل، با اکثریت نصف به علاوه یک آرای حاضران معتبر است، مگر در موارد انتخاب هیأت مدیره و بازرسان که با اکثریت نسبی آرای حاضران نافذ خواهد
بود .

تبصره ۳ –  فرآیند برگزاری مجامع عمومی و رای گیری انتخابات آنلاین (برخط) است اما هیات مدیره میتوانند جهت ارتباط بیشتر اعضای مجمع عمومی محلی را مشخص نمایند تا اعضا به صورت حضوری همزمان با برگزاری مجمع عمومی دیدار داشته باشند.

ماده ۱۳ – وظایف و اختیارات مجمع عمومی عادی عبارتست از :

۱- استماع گزارش هیأت مدیره وبازرس یا بازرسان در مورد کارهای انجام شده و رسیدگی و اتخاذ تصمیم در مورد تصویب آن و همچنین اتخاذ تصمیم نسبت به پیشنهادهای مربوط به برنامه های سال جاری و آتی انجمن صنفی که همزمان با انتشار آگهی برگزاری مجمع یک نسخه از آن به پیوست گزارش رسمی بازرسان در وب‌سایت رسمی انجمن منتشر شده و به ایمیل رسمی اعضا ارسال شده‌است.

۲- استماع ، رسیدگی و اتخاذ تصمیم در مورد تصویب یا عدم تصویب گزارش مالی خزانه دار و بودجه آتی انجمن صنفی .

۳- دادن رهنمود و تصویب سیاست های کلی و تعیین خط مشی و برنامه های آتی انجمن صنفی .

۴- تعیین نحوه اطلاع رسانی به اعضا درخصوص دعوت به مجمع عمومی وسایر موارد .

۵- بررسی و تصویب یا رد تقاضای متقاضیان عضویت در انجمن صنفی که صلاحیت آنان از سوی هیأت مدیره تأیید نشده باشد .

۶- رسیدگی نهایی به اعتراض کسانی که طبق مقررات انضباطی این اساسنامه، از عضویت انجمن صنفی معلق یا سلب عضویت شده اند( موضوع ماده ۶ اساسنامه ) .

۷- تفویض اختیار به هیأت مدیره در مورد انعقاد پیمانهای دسته جمعی در جهت استیفای حقوق و خواست های قانونی اعضا .

۸- ایجاد کمیته ها و همکاری در جهت تأسیس و تقویت شرکتهای تعاونی وسایر مراکز مرتبط.

۹- انتخاب و عزل انفرادی و دسته جمعی اعضای هیأت مدیره و بازرسان انجمن صنفی.

۱۰- تغییر  مصوبه هیات مدیره  برای ورودیه و حق عضویت اعضا

ماده ۱۴ – مجمع عمومی فوق العاده جهت اتخاذ تصمیم در موارد موضوع ماده ۱۵،با حضور دست کم نصف بعلاوه یک اعضا تشکیل خواهد شد . چنانچه بار اول این نصاب حاصل نشود ؛ در مرحله دوم با حضورحداقل یک سوم اعضا رسمیت می یابد و در هر حال تصمیمات آن اعم از مرحله اول یا دوم، با اکثریت دو سوم آرای اعضای حاضر در جلسه معتبر خواهد بود .

ماده ۱۵- وظایف و اختیارات مجمع عمومی فوق العاده عبارتست از :

۱- طرح و تصویب اصلاحات اساسنامه

۲- انحلال انجمن صنفی و انتخاب هیأت تصفیه.

تبصره – پیشنهادها در زمینه تغییر یا اصلاح اساسنامه ، باید به طور مشخص و کتباً حداقل ۲۰ روز قبل از برگزاری مجمع عمومی فوق العاده به اطلاع کلیه اعضا و وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی رسانده شود.

ماده ۱۶- پس از به حد نصاب رسیدن تعداد اعضای حاضر و اعلام رسمیت جلسه‌ مجمع عمومی توسط رییس یا یکی از اعضای هیات مدیره درغیر اینصورت مقام دعوت کننده مجمع عمومی ، بلافاصله هیأت رییسه مجمع مرکب ازدست کم یک رییس، یک نایب رییس و یک منشی از بین اعضای حاضر با رأی اکثریت اعضاء انتخاب و اداره‌ جلسه را بر عهده خواهند گرفت . چنانچه انتخابات هیأت مدیره و بازرسان یا یکی از آنها نیز در دستور کار مجمع عمومی باشد؛ دو نفر دیگر نیز به عنوان ناظر از بین اعضای حاضر در جلسه با رای اکثریت اعضا انتخاب می شوند .

تبصره ۱ – اعضای هیأت رئیسه و نظارت بر انتخابات نباید کاندیدای عضویت در هیأت مدیره و بازرسان باشند (مگر در صورت نظر مثبت سه چهارم حاضران در مجمع عمومی و یا زمانی که  تعداد حاضران در مجمع عمومی کمتراز ۵۰ نفر باشد).

تبصره ۲- برگزار کنندگان مجامع عمومی عادی یا فوق العاده موظفند فهرست اسامی و مشخصات اعضای انجمن صنفی را تهیه و پیش از آغاز مجمع عمومی، آن را به امضای اعضای حاضر برسانند .

تبصره ۳- هیات رییسه و نظارت بر انتخابات ، مکلفند در پایان رای گیری ، پس از شمارش و قرائت آرا به ترتیب حائزان اکثریت آرا ، اعضای اصلی و علی البدل هیأت مدیره، هیات داوری و  بازرسان اصلی و علی البدل را طی صورتجلسه تعیین نمایند .

تبصره ۴- هرگاه در مجمع عمومی ، شور و اخذ تصمیم در مورد موضوعات مطروح در دستور جلسه خاتمه نیابد ، هیات رییسه مجمع با تصویب اکثریت اعضا می تواند اعلام تنفس نموده ، تاریخ جلسه بعدی را که حداکثر از سه هفته متجاوز نباشد؛ معین کند . تمدید جلسه ، نیاز به دعوت و انتشار آگهی مجدد نخواهد داشت و نصاب لازم برای تشکیل جلسه همان نصاب قبلی می باشد که در صورت عدم تشکیل ، در مرحله بعدی ،  مجمع عمومی طبق روال مندرج در این اساسنامه برگزار خواهد شد.

ماده ۱۷- چنانچه اعضای شرکت کننده در انتخابات ظرف یک هفته از تاریخ تشکیل مجمع عمومی با ذکر دلایل به چگونگی برگزاری مجمع عمومی انجام انتخابات کتباً اعتراض نمایند ، هیأت رییسه و نظـــارت بر انتخابات مکلف خواهند بود ، حداکثر ظرف یک هفته از تاریخ رویت اعتراض ، به آن رسیدگی و نتیجه را به نحو مقتضی به اطلاع اعضای انجمن صنفی خصوصاً اعضای معترض برسانند و رونوشت آن را به وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی تسلیم نمایند .

تبصره- چنانچه اعتراض رسیده وارد باشد ، هیأت رییسه ونظارت ، ابطال مجمع عمومی یا تصمیم متخذه مورد اعتراض را اعلام و به ترتیب مقرر در اساسنامه ، نسبت به دعوت مجمع عمومی و تجدید آن ، اقدام خواهد شد .

 

ب – هیأت مدیره و وظایف و اختیارات آن

ماده ۱۸- هیأت مدیره دارای ۷  نفر عضو اصلی و ۷ نفر عضو علی البدل بوده که از بین کاندیداهای واجد شرایط، با رأی کتبی و مخفی اعضای حاضر در جلسه مجمع عمومی عادی، برای مدت ۳سال انتخاب می گردند و تجدید انتخاب آنان برای دوره های بعدی در صورت حفظ شرایط لازم ، بلامانع است .

تبصره ۱: ترکیب ۷ نفره اعضای اصلی و علی البدل هیئت‌مدیره به شرح زیر است:

الف: ۴ نفر شاغل در کارگاه‌های بخش خصوصی

ب: ۳ نفر شاغل در بخش غیر خصوصی (دولتی، حاکمیتی، دستگاه‌های اجرایی، نهادهای عمومی غیر دولتی)

تبصره ۲: انتخاب اعضای علی البدل نیز با تفکیک خصوصی و غیر خصوصی خواهد بود.

تبصره ۳: در صورتی که نامزد انتخاباتی به تعداد کرسی‌ها موجود نباشد، سهمیه مورد نظر به شاغلین رده‌ دیگر منتقل می‌شود.

تبصره ۴: هر مجموعه یا سازمانی که بیش از ۵۰% سهام آن متعلق به افراد حقیقی یا حقوقی خصوصی دیگر باشد، بخش خصوصی تلقی می‌شود.

تبصره ۵: اگر فردی در دو کارگاه یا تحت نظر دو کارفرمای بخش خصوصی و غیر خصوصی به‌صورت همزمان اشتغال داشته‌باشد، ماهیت عضویت وی از رده غیر خصوصی است.

تبصره ۶: عضویت همزمان در هیئت‌مدیره انجمن صنفی موضوع این اساسنامه و هیئت‌مدیره سایر تشکل‌ها، نهادها، انجمن‌های خصوصی که عنوان یا موضوع فعالیت مشابه دارند ممنوع است و صرفاً عضویت همزمان در هیئت‌مدیره کانون‌های فرا دستی ممکن است.

تبصره ۷: در صورتی که هر یک از اعضای هیئت‌مدیره انجمن، شرایط عضویت در انجمن یا هیئت‌مدیره را از دست بدهد و ظرف ۳ ماه شرایط را مجددا کسب ننماید از عضویت در هیئت‌مدیره خارج می‌شود.

تبصره ۸: از هر کارگاه صرفاً یک نفر می‌تواند در هیئت‌مدیره عضویت داشته‌باشد.

تبصره ۹: برای نامزدی در هیئت‌مدیره دور دوم و به‌بعد داشتن حداقل ۱ سال سابقه عضویت در انجمن و ۵ سال سابقه کار مرتبط با موضوع انجمن الزامی است.

تبصره ۱۰ : انتخاب هر عضو هیئت‌مدیره برای بیش از دو دوره متوالی ممنوع است مگر در صورت کسب دو سوم آرای حاضرین در مجمع که در این صورت انتخاب مجدد وی بلامانع خواهد بود.

ماده ۱۹- هیأت مدیره مکلف است، پس از قطعیت انتخابات ، ظرف یک هفته اولین جلسه خود را تشکیل و از بین خود ، یک رئیس، یک نایب رئیس و یک خزانه دار و همچنین از بین اعضای هیأت مدیره یا اعضا یک دبیر انتخاب و صاحبان امضای مجاز اسناد و مدارک مالی و اوراق تعهد آور(رییس هیات مدیره یا دبیر و خزانه دار)  را طی صورتجلسه ای به اطلاع اعضا برساند و نسخه ای از صورتجلسه مذکور را به همراه مدارک مورد نیاز جهت اقدامات قانونی ، به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تسلیم نماید .

تبصره ۱ :  هرگونه تغییر درسمت های اعضای هیات مدیره با تصمیم اکثریت اعضای حاضر در جلسه هیات مدیره معتبر خواهد بود و هیات مدیره موظف است به استناد بند ۸ ماده ۱۳ آیین نامه چگونگی تشکیل، حدود وظایف و اختیارات ونحوه عملکرد انجمن های صنفی و کانون های مربوط، صورتجلسه مذکور را جهت انجام ثبت تغییرات به وزارت تعاون ، کار ورفاه اجتماعی تحویل نماید.

تبصره ۲ : مدت انتصاب در سمت‌های هیئت‌مدیره تا پایان دوره ۳ ساله هیئت‌مدیره خواهد بود اما در صورت تصویب اکثریت اعضای هیئت‌مدیره، حداکثر سالی یک مرتبه می‌توان برای سمت‌های هیئت‌مدیره رأی‌گیری مجدد برگزار کرد.

تبصره ۳ : جلسات هیئت‌مدیره می‌توانند با شرط ضبط ویدیوئی، به‌صورت برخط (آنلاین) برگزار شود تا رای گیری به‌صورت آنلاین ثبت شود. آرا در ویدئو ضبط شده جلسات برابر با رأی‌گیری حضوری است و معتبر تلقی می‌شود.

تبصره ۴ : هیئت‌مدیره مکلف است آرشیوهای ویدیویی و صوتی کامل جلسات هیئت‌مدیره را به‌مدت ۱۰ سال ضبط و نگهداری کند.

تبصره ۵ : پس از پایان هر جلسه مصوبات باید حداکثر ظرف ۷ روز کاری، جهت پایبندی به اصل شفاف‌سازی، به‌صورت رسمی از طریق سایت رسمی انجمن منتشر شوند و به‌صورت خصوصی نیز برای تمامی اعضا ایمیل شوند. انتشار صورت‌جلسات هیئت‌مدیره الزامی است و ارتباطی با ضبط یا پخش جلسات ندارد. در هر موردی که در اساسنامه تصریحی بر شیوه نشر اطلاعات نشده باشد، به‌جز موارد محرمانه (اطلاعات هویت فردی یا امور شخصی و اخلاقی) اصل بر شفافیت در اطلاع‌رسانی است.

تبصره ۶ : هیئت‌مدیره دور اول انجمن موظف است پیش از پایان مدت ماموریت خود سامانه اطلاع‌رسانی عمومی و اعضا، ارائه درخواست عضویت، برگزاری مجامع، رای گیری برخط و انجام حداکثری امور الکترونیکی انجمن را ایجاد و تست نماید تا در مجامع عمومی مورد بهره برداری قرار گیرد.

تبصره ۷ : در صورت موافقت اکثریت اعضای هیئت‌مدیره در هر جلسه، همزمان با ضبط جلسه، پخش آن به‌صورت زنده و عمومی بلامانع است.

تبصره ۸ : در صورت‌جلسات هیئت‌مدیره باید برای هر یک از بندهای مصوبه رای گیری مستقل صورت پذیرد و آرا هر فرد به‌صورت شفاف به هر بند مصوبه (موافق – مخالف – ممتنع) ثبت و منتشر شود.

ماده ۲۰- جلسات عادی هیأت مدیره با حضور  اکثریت اعضا ( حداقل ۴  نفر) رسمیت می یابد و تصمیمات آن با آرا اکثریت اعضای حاضر در جلسه معتبر خواهد بود و همچنین برحسب ضرورت، بنا به دعوت رییس، نایب رییس یا ۳/۱ اعضای هیأت مدیره بطور فوق العاده تشکیل می گردد .

تبصره ۱ – برنامه زمانی ومکان برگزاری جلسات و نحوه دعوت از اعضای هیات مدیره در اولین جلسه هیات مدیره تعیین خواهد شد.

تبصره ۲- خدمات هیأت مدیره افتخاری است، مگر اینکه مجمع عمومی در این مورد ترتیب دیگری اتخاذ و به تصویب برساند .

تبصره ۳- غیبت در سه جلسه متوالی یا پنج جلسه متناوب (به‌استثنای جلسات فوق‌العاده)، بدون ارایه عذر موجه بعنوان استعفای شخصی از سمت هیأت مدیره تلقی می گردد و عضو یا اعضای علی البدل به ترتیب تقدم آرا جانشین عضو مستعفی خواهند شد. تشخیص موجه یا غیرموجه بودن عذر برعهده هیأت مدیره خواهد بود.

ماده ۲۱- هیأت مدیره موظف است حداکثر ظرف یک ماه پس از تایید مصوبات مجمع عمومی در وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی و دریافت گواهینامه ثبت انجمن ، نسبت به ثبت آن در اداره ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری اقدام و حساب بانکی انجمن را با امضای مشترک صاحبان امضای مجاز اسناد و مدارک مالی انجمن( رییس هیات مدیره یا دبیر و خزانه دار) ، افتتاح نمایند .

ماده ۲۲ – کلیه مکاتبات اداری و اوراق عادی انجمن با امضاء رئیس هیات مدیره یا دبیر، ممهور به مهر انجمن و کلیه اوراق تعهدآور ، اسناد رسمی و اسناد مالی از قبیل چک ، سفته و برات که به تصویب هیات مدیره رسیده باشند با امضاء مشترک خزانه دار و رییس هیات مدیره یا دبیر و ممهور به مهر انجمن معتبر خواهد بود.

ماده ۲۳ – در صورت استعفا ،از دست دادن شرایط ، سلب عضویت یا غیبت غیر موجه اعضای هیات مدیره در سه جلسه متوالی یا ۵ جلسه متناوب ، اعضای علی البدل با توجه به تقدم آرا جایگزین عضو یا اعضای مزبور خواهند شد . هیات مدیره مکلف است نتیجه را ضمن تنظیم و امضای صورتجلسه به وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی تسلیم نماید .

تبصره ۱- مادامی که اکثریت اعضای هیأت مدیره، سمت خود را حفظ نموده باشند انتخابات تکمیلی برای باقی مانده دوره برگزار می گردد .

تبصره ۲- در صورت استعفـا، فوت، از دست دادن شرایـط یا سلب عضـویت اکثریت اعضای هیـأت مدیره، انتخابات هیأت مدیره باید تجدید گردد. حداکثر ظرف ۲ ماه بازرسان نسبت به تشکیل مجمع عمومی و تجدید انتخابات اخطار می دهند . یک سوم اعضای انجمن صنفی موظفند مجمع عمومی را جهت انجام انتخابات دعوت نمایند. به هر حال چنانچه ظرف ۶ ماه در این زمینه اقدامی صورت نگیرد، بازرس یا بازرسان مکلفند انحلال انجمن را به وزارت تعاون ،کار و رفاه اجتماعی اعلام نمایند.

تبصره ۳ – درصورت استعفا یا سلب عضویت و یا عزل هرکدام از اعضای هیات مدیره یا بازرسان که منجر به تجدید انتخابات هیات مدیره و بازرسان شود ، فرد مستعفی یا سلب عضویت  و یا عزل شده در اولین انتخابات نمی تواند کاندیدا شود.

ماده ۲۴ – هیأت مدیره موظف است دست کم سه ماه پیش از پایان دوره اعتبار قانونی، درمورد دعوت مجمع عمومی به منظور تجدید انتخاب مسئولان انجمن صنفی اقدامات لازم را بعمل آورد.

تبصره – هیأت مدیره پس از پایان دوره ماموریت ، تا تعیین هیأت مدیره جدید، مسوول حفظ کلیه دارائیها واموال و اسناد و مدارک انجمن صنفی خواهد بود .

ماده ۲۵ – سایر وظایف و اختیارات هیأت مدیره :

۱- تهیه دفاتر رسمی و قانونی انجمن صنفی(دفاتر مالی – عضویت و صورتجلسات هیات مدیره).

۲- اجرای دقیق مفاد اساسنامه و مصوبات مجامع عمومی .

۳- دعوت مجامع عمومی در موعد مقرر و بررسی و تطبیق شرایط متقاضیان عضویت در انجمن صنفی.

۴- بررسی بودجه و گزارش مالی خزانه دار و پیشنهاد آن به مجمع عمومی .

۵- تشکیل مرتب و به موقع جلسات هیأت مدیره به منظور رسیدگی به امور جاری انجمن صنفی.

۶- تعیین محل اقامتگاه قانونی و دفتر مرکزی انجمن صنفی.

۷- انتخاب ومعرفی نماینده به مراجع ذی صلاح برای موارد خاص و معین.

۸- بررسی وضع مالی انجمن صنفی و اتخاذ تصمیم نسبت به هزینه های جاری و ضروری آن .

۹- همکاری درجهت تاسیس و تقویت شرکتهای تعاونی و ایجاد امکانات رفاهی برای اعضا .

۱۰- وکالت و نمایندگی انجمن صنفی در مراجع قانونی، حقوقی ، قضائی ، دستگاه های دولتی و ملی درحدود مقررات این اساسنامه .

۱۱- اتخاذ تصمیم در مورد پیمانهای دسته جمعی و بررسی وتصویب آیین نامه های داخلی .

۱۲- تهیه گزارش عملکرد هیأت مدیره و ارایه آن به مجمع عمومی .

۱۳- تعیین و اعزام نمایندگانی جهت شرکت در جلسات مراجع حل اختلاف و کمیته های مختلف نظیر حفاظت فنی و بهداشت کار و نظایر آن با رعایت مقررات قانونی.

۱۴- تشکیل کمیته های مختلف ارتباطاتی، اداری – پشتیبانی، آموزشی – پژوهشی، شهرستان ها، صنفی و تخصصی.

۱۵-. اتخاذ تصمیم در مورد پیوستن به انجمن های صنفی دیگر به منظور تشکیل و یا عضویت در کانون انجمنهای صنفی مربوط و یا خارج شدن از کانون های مذکور.

۱۶ – تشکیل شورای راهبردی با محوریت ارائه مشورت و چشم انداز با حضور پیش کسوتان صنفی و تخصصی

۱۷ – تغییر میزان ورودیه و حق عضویت بر اساس ضرورت‌های بودجه‌ای انجمن

۱۸ – ایجاد امکان دسترسی اعضا به یک نسخه اساسنامه (و آخرین تغییرات بعدی آن)، صورتجلسات و مصوبات مجامع عمومی و هیئت‌مدیره

۱۹ –  ایجاد امکان استفاده عدالت محور اعضا از امکانات انجمن صنفی

۲۰- ایجاد امکان دسترسی مستمر و دائمی برخط اعضا به گزارش سالیانه مالی و گزارش اجرایی سالیانه انجمن

تبصره ۱: انجمن صرفاً می‌تواند با انجمن‌های استان‌های دیگر با قید انطباق فرآیندی و عملیاتی کامل اساسنامه آنها با اساسنامه این انجمن تشکیل کانون دهد.

تبصره ۲: دفاع و طرح دعاوی انجمن در مراجع دادگستری و غیر دادگستری با مسئولیت هیئت‌مدیره قابل توکیل به وکلای رسمی خواهد بود.

تبصره ۳:  چارت و ساختار سازمانی انجمن پس از پیشنهاد دبیر و تصویب هیئت‌مدیره قابلیت اجرایی خواهد داشت.

ماده ۲۶ – وظایف رییس هیأت مدیره :

۱- مراقبت در حسن جریان امور انجمن صنفی و دعوت از اعضای هیأت مدیره به تشکیل مرتب جلسه .

۲- اداره جلسات هیأت مدیره وتنظیم صورتجلسه ها با همکاری منشی جلسه .

۳- ابلاغ تصمیمات و مصوبات مجامع عمومی وهیأت مدیره به دبیر وسایر مسئولان انجمن صنفی ، جهت اجرا و پی گیری آن.

۴- امضای کلیه قراردادها و احکام استخدامی کارشناسان، مشاوران، دبیر و سایر مسوولان انجمن صنفی که با تصویب هیأت مدیره استخدام یابه کار گمارده خواهند شد.

۵- امضای کلیه چک ها و اسناد و اوراق بهادار و تعهد آور به اتفاق خزانه دار وممهور نمودن آن به مهر انجمن صنفی .

۶- امضای کارت های عضویت اعضا

۷- انجام سایر اموری که به موجب اساسنامه بر عهده رییس قرار دارد.

تبصره۱- قسمتی از وظایف رییس هیات مدیره که مربوط به امور اداری می باشد، قابل واگذاری به دبیر انجمن خواهد بود.

تبصره ۲ – در غیاب رییس هیئت مدیره ، نایب رییس انجام وظایف بند های ۱ و ۲ و۳ را بعهده خواهد داشت.

ماده ۲۷ – هیات مدیره نسبت به استخدام دبیر از بین اعضای اصلی هیات مدیره یا اعضا اقدام می نماید. با پایان اعتبار هیات مدیره ، رابطه استخدامی دبیر با انجمن نیز ملغی می شود.

تبصره ۱ :  دبیرخانه انجمن صنفی تحت مسوولیت مستقیم دبیرانجمن و زیر نظر هیأت مدیره به منظور اداره تشکیلات اجرایی و اجرای مصوبات هیأت مدیره در مرکز اصلی انجمن صنفی دایر و
می تواند دارای مشاوران یا کارکنانی باشد که بنا به پیشنهاد رییس هیأت مدیره یا دبیر و تصویب هیأت مدیره ، به کار گمارده می شوند .

تبصره ۲: میزان حقوق و مزایا و جبران خدمت کارکنان یا مشاوران انجمن بر اساس دستورالعمل مصوب هیئت‌مدیره خواهد بود.

تبصره ۳: به‌کارگیری اعضای هیئت‌مدیره با ماهیت عضو موظف هیئت‌مدیره تحت عنوان و سمت معاون‌های دبیرخانه انجمن بلامانع است که میزان حقوق و مزایا و جبران خدمت اعضای موظف هیئت‌مدیره انجمن بر اساس دستورالعمل مصوب هیئت‌مدیره خواهد بود.

تبصره ۴: استعفا یا عزل از هر یک از سمت‌های موظف دبیرخانه، خللی به عضویت در هیئت‌مدیره انجمن وارد نمی‌کند.

تبصره  ۵: به‌کارگیری بازرسان در ارتباط با امور جاری هیئت‌مدیره و دبیرخانه ممنوع است.

ماده ۲۸ – وظایف و اختیارات دبیر :

دبیر در صورت تفویض از طرف هیات مدیره، دارای وظایف به شرح ذیل خواهد بود:

۱- حفظ و نگهداری کلیه اسناد و مدارک و صورتجلسات و سوابق اعضا و دفاتر انجمن صنفی .

۲- انجام مکاتبات اداری و جاری انجمن صنفی .

۳- امضای اسناد و مدارک مالی و اوراق تعهد آور به همراه خزانه دار .

۴- تهیه و صدور و ابلاغ دعوتنامه ها و امضای کارت های عضویت اعضا باتفاق خزانه دار انجمن صنفی.

۵- تهیه دفاتر « عضویت » و « امور مالی » با نظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین دفاتر اندیکاتور و ثبت و صدور نامه ها .

۶- تهیه و تنظیم نشریات، رسانه‌های برخط و شبکه‌های اجتماعی مربوط به انجمن صنفی در حدود مقررات قانونی.

۷- ابلاغ اساسنامه و بخشنامه ها و شیوه نامه های دولتی و سایر مقررات قانونی برای آگاهی و استفاده مسوولان و اعضای انجمن صنفی.

۸- مهیا ساختن مکان تشکیل جلسات مجامع عمومی ، هیأت مدیره و بازرسان.

۹- ابلاغ مصوبات و تصمیمات ارکان انجمن صنفی و احکام و نامه های واصله از مراجع قانونی و
دستگاه های اداری به مسوولان مربوط.

۱۰-مدیریت پورتال اطلاع‌رسانی و عملیاتی انجمن جهت الکترونیکی شدن کلیه امور انجمن

۱۱ –  انجام سایر اموری که به نحوی از انحاء با وظایف دبیرخانه ارتباط دارد.

تبصره- کارکنان دبیرخانه در برابر دبیر و دبیر نیز در برابر هیأت مدیره مسوول هستند .

ماده ۲۹- وظایف واختیارات خزانه دار :

خزانه دار مسوول امور مالی انجمن صنفی بوده ودارای وظایف واختیاراتی به شرح ذیل است :

۱- امضای کلیه چک ها و اسناد و اوراق تعهد آور به اتفاق رییس هیأت مدیره یا یکی دیگر از صاحبان امضای مجاز اسناد مالی و ممهور نمودن آن به مهر انجمن صنفی.

۲- اداره امور مالی انجمن صنفی، تهیه و تنظیم دفاتر واسناد و صورتجلسات مالی و رسیدگی و حفظ حساب های انجمن صنفی .

۳- رسیدگی به صحت اسناد و مدارک تنظیم شده در مورد کلیه دریافتها و پرداختها و تایید و امضای صورت حسابهای مربوط .

۴-  تنظیم اسناد پرداخت حق عضویت یا تمدید عضویت جهت صدور کارت عضویت اعضا و ارائه به هیئت‌مدیره و دبیر

۵- نظارت برخرید، فروش، اجاره و هر نوع عمل مالی ومسوولیت درحفظ اموال منقول ، غیر منقول ، وجوه ، اسناد ، مدارک مالی وصحت معاملات انجمن صنفی .

۶- ثبت کلیه دریافتی ها وهزینه های انجمن صنفی در دفاتر رسمی انجمن صنفی.

۷- پیش بینی بودجه و هزینه های یک ساله انجمن صنفی و تسلیم آن به هیأت مدیره جهت ارایه به مجمع عمومی.

تبصره ۱-  خزانه دار موظف است هر سال قبل از تشکیل مجمع عمومی سالانه، گزارش مالی انجمن صنفی را جهت ارایه به مجمع عمومی تنظیم و پس از امضای خود و رییس هیأت مدیره ، رونوشت آن را در اختیار بازرسان قرار دهد.

تبصره ۲- خزانه دار موظف است درهر مورد بنا به تقاضای بازرسان ،کلیه دفاتر واسناد مالی انجمن صنفی را برای رسیدگی در محل انجمن صنفی در ازای رسید و برای مدت معین ، در اختیار آنان قرار دهد.

ج – بازرس یا بازرسان حدود وظایف واختیارات آنان

ماده۳۰- بازرسان انجمن صنفی ، متشکل از ۲  نفر بازرس اصلی و ۱  نفر بازرس علی البدل که با رای مستقیم و مخفی اعضا از بین کاندیداهای واجد شرایط عضو انجمن صنفی برای
مدت ۱  سال انتخاب می شوند و تجدید انتخاب آنان برای دوره های بعدی مشروط به حفظ شرایط لازم بلامانع است.

تبصره- در صورت استعفا ، فوت ، از دست دادن شرایط انتخاب یا سلب عضویت آنها بازرس یا بازرسان علی البدل برای بقیه دوره جانشین و عهده دار وظایف آنان خواهند بود.

ماده ۳۱- وظایف و اختیارات بازرسان :

۱- نظارت بر کلیه اقدامات هیأت مدیره و دبیر در حدود مقررات این اساسنامه و همچنین مراقبت در کلیه امور مربوط به دعوت مجامع عمومی عادی و فوق العاده.

۲- رسیدگی و نظارت به دفاتر و اوراق و اسناد مالی و هزینه های انجمن صنفی و مراقبت درحسن جریان امور مالی و اداری انجمن صنفی.

۳- پی گیری و رسیدگی به شکایات اعضا و در صورت لزوم تهیه گزارش و ارایه به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین ارایه رونوشت گزارش به هیأت مدیره یا مجمع عمومی(حسب مورد).

۴- رسیدگی واظهار نظر درمورد گزارش مالی جهت ارایه به مجمع عمومی .

۵- اقدام به دعوت و تشکیل مجمع عمومی در صورت لزوم ، با توجه به اختیارات مندرج در این اساسنامه .

۶- شرکت در جلسات هیأت مدیره(درصورت لزوم)، بدون داشتن حق رای .

تبصره ۱ : بازرس/بازرسان باید پیش از تاریخ تشکیل مجمع عمومی سالانه، گزارش مالی وکلیه محاسبات انجمن را رسیدگی ونظر مثبت یا منفی خود را به دبیرخانه انجمن تسلیم دارند. همچنین بازرس/بازرسان ملزم هستند خلاصه اقدامات خود را مکتوب نموده تا در مواقع نیاز به مجمع عمومی(گزارش سالانه) ، یا وزارت تعاون ، کارو رفاه اجتماعی ارایه نمایند .

تبصره ۱ : بازرسان موظفند ضمن بررسی گزارش مالی و گزارش عملکرد سالانه، کلیه مصوبات و تصمیمات هیئت‌مدیره را به‌صورت ماهانه بررسی نمایند و در صورتی که بخشی از آن با اساسنامه مغایرت داشته‌باشد به‌صورت کتبی به هیئت‌مدیره هشدار بدهند. در صورت تداوم اصرار بر تصمیم اشتباه توسط هیئت‌مدیره، کلیه مفاد و مصوبات مورد نظر در اولین جلسه مجمع‌ عمومی مطرح شده و برابر تصمیم جمعی مجمع‌ عمومی اقدام خواهد شد. بدیهی است هرگونه بی عدالتی یا فرآیند ناروا در حق اعضا باید در سریع‌ترین زمان ممکن جبران شود و با خاطیان برابر تصمیم مجمع‌ عمومی   برخورد شود.

تبصره ۲ : بازرسان هیئت‌مدیره در فرآیند نظارت دارای جایگاه برابر هستند و اولویت و رده بندی ندارند.

فصل چهارم

سایر مقررات

ماده۳۲- کاندیداهای عضویت در هیأت مدیره ، هیات داوری و بازرسان باید دارای شرایط زیر باشند:

۱- تابعیت جمهوری اسلامی ایران.

۲- التزام عملی به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.

۳- عدم وابستگی به احزاب و گروه های سیاسی غیرقانونی.

۴- نداشتن محکومیت قطعی کیفری موثر که موجب محرومیت از حقوق اجتماعی گردد

۵- داشتن حسن شهرت (عدم اشتهار به فساد اخلاق. )

۶- عدم اعتیاد به مواد مخدر.

ماده ۳۳- در اجرای ماده۱۸آیین نامه انجمن های صنفی وکانونهای مربوط ، به منظور ثبت و آموزش اعضا، هر دوره حداقل ۵ درصد حق عضویت دریافتی از اعضا به حساب اعلام شده از طرف اداره کل سازمانهای کارگری و کارفرمایی واریز خواهد شد .

ماده ۳۴ – در صورت بروز اختلاف بین اعضای هیات مدیره با یکدیگر یا هیات مدیره با بازرسان و یا اعضای انجمن صنفی با هریک از اعضای هیات مدیره یا بازرسان ، حل آن می تواند در وهله اول از طریق هیات داوری صورت گیرد . به این منظور در صورت درخواست هریک از طرفین اختلاف ، مجمع عمومی فوق العاده با رعایت مقررات مربوط تشکیل و از بین خود ۳ یا ۵ نفر را جهت حل اختلاف انتخاب می نماید. در صورت عدم پذیرش رای هیات داوری از سوی طرفین اختلاف ، مطابق مواد این اساسنامه و مقررات مربوط اقدام می شود . هیات داوری پس از صدور رای خود ، منحل می گردد .

تبصره : در صورت اثبات هرگونه تخلف، کم کاری و یا انجام فعل یا ترک فعل که منجر به ایجاد خسارات مادی و معنوی به ماهیت انجمن و اعضای مجمع‌ عمومی شده و با تایید نهاد داوری به اثبات برسد، مجمع‌ عمومی می‌تواند مترادف با میزان خسارات وارده، نامبردگان را از عضویت در انجمن تا ۵ سال تعلیق، سلب عضویت، محروم از نامزدی در انتخابات، سلب عضویت در هیئت‌مدیره و یا مورد تعقیب قضائی قرار دهد.

ماده ۳۵- مسوولان انجمن صنفی، مکلفند هر نوع مدارک ، دفاتر و اسناد مورد درخواست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را جهت بررسی در محل انجمن صنفی یا خارج از آن ، در اختیار وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی قرار دهند .

ماده ۳۶- انجمن صنفی در موارد زیر منحل می گردد :

۱- در صورت تصویب مجمع عمومی فوق العاده.

۲- گذشت شش ماه از تاریخ پایان اعتبار هیأت مدیره وعدم  تجدید انتخابات آن.

۳- در صورت صدور رأی قطعی از طرف مراجع قضایی کشور.

تبصره ۱ – پس ازاعلام انحلال انجمن صنفی ، انحلال انجمن صنفی مراتب به اطلاع اداره کل ثبت شرکت ها جهت اقدامات تصفیه طبق قانون تجارت رسانده می شود.

تبصره۲-  انحلال انجمن صنفی، موجب تضییع حق یا اسقاط تکلیف دو طرف قرار داد منعقده قبلی نخواهد بود.

تبصره ۳- چنانچه انجمن صنفی بنا به تصویب مجمع عمومی فوق العاده منحل گردد، مجمع مذکور مکلف است در همان جلسه از بین اعضای با سواد و با سابقه و مطلع حاضر در جلسه نسبت به انتخاب ۳ یا ۵ نفر به عنوان اعضای هیأت تصفیه اقدام و نتیجه را ضمن تنظیم و امضای صورتجلسه، به وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی اعلام نماید .

تبصره ۴- چنانچه انجمن صنفی به لحاظ عدم تجدید انتخابات هیات مدیره در مهلت مقرر قانونی یا براساس رای مراجع قضایی منحل گردد و تشکیل مجمع عمومی فوق العاده امکانپذیر نباشد حداکثر ظرف دو هفته بازرسان و رییس هیات مدیره با نظارت وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی این وظیفه را عهده دارخواهند شد. درصورت عدم وجود، حداکثر ظرف دو هفته باید هیأت تصفیه ای مرکب از ۳ یا ۵ نفر از اعضای با سواد و با سابقه و مطلع انجمن با نظارت وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی تشکیل گردد .

ماده ۳۷ – چنانچه حداکثردو ماه پس از پایان دوره اعتبار هیات مدیره ، نسبت به تشکیل مجمع عمومی و تجدید انتخابات هیات مدیره اقدام نشده باشد ، بازرس یا بازرسان نسبت به تشکیل مجمع عمومی و انجام انتخابات به اعضا اخطار می دهند . پس از اخطار بازرس یا بازرسان، یک سوم اعضای انجمن صنفی حداکثر تا چهار ماه فرصت دارند نسبت به تشکیل مجمع عمومی و تجدید انتخابات اقدام نمایند و چنانچه ۶ ماه پس از پایان دوره اعتبار هیات مدیره  تجدید انتخابات صورت نگرفته باشد ، بازرس یا بازرسان مکلف هستند انحلال انجمن صنفی را به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و در صورت دارا بودن عضویت کانون ، به کانون ذی ربط اعلام نمایند .

ماده ۳۸- هیأت تصفیه مکلف است حداکثر ظرف شش ماه با هماهنگی و راهنمایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به کلیه حسابهای انجمن صنفی رسیدگی نموده، فهرست کاملی از کلیه دارایی های انجمن صنفی اعم از وجوه نقدی و اموال منقول و غیر منقول و همچنین صورتی از بدهی های انجمن صنفی را تهیه نموده، دارایی انجمن صنفی را پس از تسویه کلیه حسابهای بدهکاران و بستانکاران و تأدیه بدهی ها، ضمن تنظیم و امضای صورتجلسه ای مابقی در صورت مازاد با نظارت وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی در اختیار مجمع خیرین مدرسه ساز استان قرار دهند و در صورت عدم وجود به مجمع خیرین سلامت استان واگذار  شود .

ماده ۳۹- هر گونه ابهامی در اجرای مقررات این اساسنامه ، تابع نظر وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی می باشد .

ماده ۴۰ – هرگونه تغییر در مفاد اساسنامه ، پس از موافقت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قابل اجراست.

ماده ۴۱- مهلت های مندرج در اساسنامه بدون احتساب روزهای تعطیل خواهد بود .

این اساسنامه در ۴  فصل و ۴۱  ماده و ۷۶  تبصره در تاریخ ۳۱ / ۰۴ / ۱۴۰۳  با اکثریت آرا  به تصویب مجمع عمومی موسس انجمن صنفی کارگری روابط عمومی استان تهران رسید .

ردیف سمت نام و نام خانوادگی محل امضا
۱ رییس مجمع
۲ نایب رییس مجمع
۳ منشی مجمع