وظایف و اختیارات انجمن صنفی :
1- کوشش در جهت استیفای حقوق و خواستهای مشروع و قانونی اعضا از طریق ایجاد زمینه‌های مساعد به منظور نیل به اهداف انجمن.
2- برنامه ریزی و پی گیری در ارتقای سطح مهارت کارگران عضو
3- تلاش برای آموزش فرهنگی و اجتماعی اعضا به منظور ارتقای سطح آگاهی های لازم در شناخت و تامین حقوق اعضا
4- تلاش در بررسی و تحقیق در خصوص مشکلات ، نارسایی های اقتصادی ، مهارتی ، افزایش بهره وری و ارایه پیشنهادات به اعضا ، مدیران و مسوولان مربوط .
5- جمع آوری اطلاعات ، بررسی و تحقیق درباره مشکلات، شناخت نیازها و اولویتها.
6- دریافت ورودیه، حق عضویت و کمک های مالی داوطلبانه اعضا.
7- همکاری در جهت تأسیس، تقویت و گسترش شرکتهای تعاونی و صندوق قرض الحسنه مربوط به وظایف انجمن صنفی و تلاش جهت تامین امکانات رفاهی اعضا با رعایت مقررات مربوط.
8- همکاری با وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی در جهت شناخت بهتر مشکلات کارگری و اجرای قانون کار.
9- حمایت و دفاع از حقوق و منافع صنفی و حرفه‌ای اعضا از طریق ارایه پیشنهاد و جلب پشتیبانی مراجع و سازمانهای دولتی و ملی.
10- خرید، فروش و تملک اموال منقول و غیرمنقول انجمن صنفی به نام و به حساب انجمن صنفی مشروط بر آنکه به قصد تجارت و جلب نفع نباشد.
11- شرکت در مذاکرات حرفه ای با سایر سازمانهای کارگری ذیربط مشمول قانون و انعقاد پیمانهای دسته جمعی با سازمانهای کارفرمایی .
12- پیوستن به انجمن‌های صنفی همگن به منظور تشکیل یا عضویت در کانون با رعایت مقررات قانونی.
13- فعالیت مشترک با کانون انجمن های صنفی مربوط در حدود قوانین و مقررات کشور.
14- همکاری با سایر تشکل‌های صنفی مربوط و انجام سایر وظایف و اختیاراتی که به موجب مقررات قانونی بر عهده انجمن های صنفی قرار داده شده یا خواهد شد.

  وظایف اختصاصی انجمن صنفی :
1- پیگیری ارتقا امور اجتماعی، اقتصادی و معیشتی، رفاهی و فرهنگی اعضا
2- برگزاری رویدادهای مشترک علمی، پژوهشی و صنفی با تشکل‌ها و انجمن‌های تخصصی مرتبط داخلی و یا بین‌المللی و صدور گواهینامه معتبر علمی‌، پژوهشی و کارگاهی
3- توسعه ساختار و ارتقا جایگاه روابط‌عمومی در شهرستان‌های زیر مجموعه حوزه فعالیت انجمن
4- برگزاری رویدادها و دوره‌های ملی، منطقه‌ای و استانی در راستای امور آموزشی، پژوهشی و ارتباطات اجتماعی
5- ارائه‌ی فهرست حقوق، دستمزد و جبران خدمات تخصصی کارکنان حوزه ارتباطات‌، روابط‌عمومی، محتوا و رسانه به‌صورت سالیانه به کلیه مراجع ذی‌ربط
6- ایجاد پروفایل، صدور گواهی، صدور کارت و شناسنامه حرفه‌ای کتبی و مجازی و سطح‌بندی درجه تخصصی اعضا بر اساس فعالیت‌های پژوهشی، تجربه محور، مؤثر و عملیاتی
7- برگزاری دوره‌های آموزشی عمومی، اختصاصی و خصوصی و ایجاد مرکز آموزش مهارتی و تخصصی
8- ارائه‌ی امور مشاوره و خدمات ارتباطات اجتماعی‌، رسانه و روابط‌عمومی به نهادها، دستگاه‌ها، تشکل‌ها، شرکت‌ها و نهادهای دولتی، حاکمیتی و خصوصی با مشارکت اعضا
9- انجام تحقیقات لازم و ارائه نظر مشورتی و حقوقی در خصوص تهیه‌ی لایحه‌ها و طرح‌های مربوط به قوانین کار و تأمین اجتماعی و مسائل رفاهی و حقوقی قانونی و نظام رتبه‌بندی فعالان عرصه‌ی ارتباطات و روابط‌عمومی به مراجع ذی‌صلاح
10- قبول مسئولیت و همکاری با وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای رسمی در انجام وظایف و تکالیفی که این دستگاه به انجمن‌های صنفی محول می‌کند و ارائه‌ی مشورت‌های ارجاعی
11- ارتباط با تشکل‌های صنفی و تخصصی مرتبط در داخل یا خارج از کشور در چارچوب فعالیت‌های صنفی و قوانین و مقررات کشور
12- ایجاد باشگاه فرهنگی و ورزشی برای اعضا در چارچوب قوانین و مقررات جاری کشور و پس از اخذ مجوز از مراجع ذی‌صلاح
13- ایجاد کمیته‌های صنفی و تخصصی و منطقه‌ای برای رسیدگی به امور مختلف اعضا
14- انتشار و تأسیس انواع رسانه (مکتوب، برخط، تلویزیونی، رادیویی، تصویری و صوتی) برای انجمن پس از کسب مجوز از مراجع ذی‌صلاح
15- برگزاری نمایشگاه، جشنواره، همایش، مسابقه، جشن، گردهمایی و رویدادهای حضوری و مجازی مختلف در حوزه‌های تخصصی موضوع فعالیت انجمن
16- میزبانی، همکاری‌، برگزاری تور، ایجاد کنسرسیوم مشترک با مراکز ارتباطات اجتماعی و روابط‌عمومی خارجی
17- راه‌اندازی فروشگاه حضوری و برخط عرضه محصولات رسانه‌ای، رمز ارزها ، فرهنگی‌، خدماتی، دیجیتال و… پس از اخذ مجوزهای مربوطه
18- تأسیس مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای، آموزشگاه تخصصی و آزاد، دانشگاه، مرکز آموزش، پژوهشگاه، اندیشکده و … مرتبط با موضوع فعالیت انجمن